Innowacja Pedagogiczna
„Opowieści i na dobry dzień i dobrą noc”
- program edukacji czytelniczej przeznaczony do realizacji w roku szkolnym 2020/21
Autor programu: mgr Agnieszka Małecka-Szymańska
Pomysł opracowania takiej formy innowacji powstał w wyniku obserwacji potrzeb uczniów podczas zdalnego nauczania.
Zaobserwowano spadek zainteresowania książką tradycyjną, co miało bezpośredni związek z zamknięciem bibliotek.
Należy zdawać sobie sprawę, że dzieci często dorastają w środowisku, w którym mało się z nimi rozmawia. W wielu rodzinach brak tradycji związanych z czytaniem. Książki w wielu przypadkach stały się elementem dekoracyjnym. Dzieci nie mają okazji oglądać dorosłego spędzającego czas wolny na czytaniu książki. Nie doświadczają również przyjemności jaką jest słuchanie pięknego czytania przez rodzica. Dzieci z ubogim zasobem słownictwa, słabo wyćwiczone w używaniu języka, pozbawione pozytywnych doświadczeń czytelniczych i wyobraźni mogą mieć trudności z opanowaniem najważniejszych umiejętności, w tym czytania. Trudności te przekładają się na problemy edukacyjne i emocjonalne, które narastają wraz z wiekiem dziecka. Dzieci rodziców jawnie deklarujących, że nie czytają dzieciom i nie mają książek w domu, pomimo opanowania techniki czytania, mają mniejszą wiedzę o świecie, posiadają uboższą mowę opowieściową i częściej doznają porażek edukacyjnych. Obserwacja i analiza postępów w nauce pokazuje, że dzieci, którym regularnie czyta się w domu, mają szybsze tempo rozwoju, większy zapał do pracy, wyobraźnię i satysfakcje ze zdobywania wiedzy.
Ogólne założenia programu
Program „Opowieści i na dobry dzień i dobrą noc” to autorski program, którego pierwsza seria realizowana była w czasie zdalnego nauczania w kwietniu i maju 2020 r. i publikowana w formie krótkich filmików na stronie internetowej Szkoły Podstawowej nr 16 w Rzeszowie oraz na Facebooku i YouTube.
Opracowany został dla uczniów naszej szkoły, ale korzystać mogą wszyscy z dostępem do Internetu. Jest to też alternatywa dla modułu bibliotecznego edukacji czytelniczej i medialnej.
Zadania programu:
- Pomoc w rozwijaniu ważnych umiejętności społecznych, komunikacji językowej.
- Kształtowanie i wzmacnianie nawyków czytelniczych.
- Promocja czytelnictwa.
- Angażowanie uczniów w pozytywne działania poprzez ich udział w zajęciach zdalnych.
- Przygotowanie uczniów do samodzielnej oceny książki.
- Promowanie szkoły w środowisku lokalnym i nie tylko.
- Wzmacnianie więzi międzypokoleniowych wśród oglądających kolejne odcinki.
Cele ogólne:
- Wyrabianie w uczniach postawy czytelniczej.
- Wspomaganie rozwoju uczniów.
- Zainteresowanie literaturą.
Cele szczegółowe:
- Utrwalanie nawyku czytania i obcowania z książką.
- Rozwijanie zainteresowań uczniów i zamiłowań czytelniczych.
- Rozumienie konieczności częstego czytania.
- Docenianie roli poznawczej książki w życiu człowieka.
- Uwrażliwienie na piękno tekstu literackiego.
- Przekazywanie wartości moralnych za pośrednictwem słowa pisanego.
- Zapoznanie z różnorodną literaturą dziecięcą.
- Doskonalenie czytania ze zrozumieniem tekstu.
- Wdrażanie do uważnego słuchania tekstu czytanego przez nauczyciela lub inną osobę.
- Pobudzanie fantazji, wyobraźni uczniów oraz ciekawości świata.
- Popularyzacja wartościowej literatury dla dzieci i młodzieży.
- Wiązanie treści utworu z różnymi formami ekspresji ucznia (słowną, ruchową, plastyczną, teatralną).
Metody i techniki pracy:
- metoda słowna – nagrywanie czytanego tekstu,
- praca z tekstem (omawianie, komentowanie),
- działania praktyczno-techniczne (propozycje nagrywane w wybranych odcinkach),
- konkursy, przedstawienia teatralne.
Formy pracy:
- praca indywidualna, zbiorowa, praca w grupach (np. rodzinne słuchanie międzypokoleniowe).
Ewaluacja programu:
- a) wewnętrzna - poprzez obserwację uczniów w trakcie zajęć, działań czytelniczych (pozytywne nastawienie, wyrażanie własnych opinii), analizę wytworów uczniów.
- b) zewnętrzną poprzez konkursy czytelnicze.
Ewaluacja pozwoli ocenić czy program rozwija zainteresowania uczniów, wyposaża ich w zaplanowane wiadomości i umiejętności oraz pobudza aktywność. Analiza uzyskanych wyników pozwoli sprawdzić stopień realizacji założonych celów, ewentualnego zmodyfikowania i ulepszenia programu.
Spodziewane efekty:
- wzrost czytelnictwa,
- wzrost poczucia własnej wartości, nabieranie pewności siebie,
- podejmowanie działalności czytelniczej,
- swoboda wypowiadania się na różne tematy,
- znajomość autorów i tytułów poznanych książek,
- odreagowanie negatywnych emocji,
- wzrost zaangażowania rodziców w czytanie dzieciom w domu i wspólne słuchanie tekstów proponowanych w filmikach.