"Globalizacja, a tym samym integracja europejska sama w sobie nie jest ani dobra ani zła. Może stanowić zagrożenie, jeśli uczyni się z niej współczesną formę kolonializmu…”              

                                                                                                          /Jan Paweł II/

      W roku szkolnym 2014/2015 nasza szkoła kontynuuje program "Edukacji Globalnej". Warto jednak przypomnieć, czym zajmowano się (w ramach programu) w latach poprzednich.

Od września do grudnia 2012 r. realizowano cztery moduły. W klasie 6a, 6b, 6c i 5c koordynatorem była mgr Magdalena Lubas, a w świetlicy szkolnej mgr Grażyna Skawina.

     Zaplanowane zajęcia były naprawdę wyjątkowe. Plansze, zdjęcia, broszurki-zawartość niebieskiej teczki (widoczne na zdjęciu) oraz pokaz filmowy, to argumenty, które trafiały do młodzieży.Uczniowie byli zaskoczeni takim postępowaniem ludzi.

Po obejrzeniu filmu ZATRUTY OGIEŃ, używając słów: „masakra”, „nie chciałbym tak żyć” , komentowali sytuację życiową mieszkańców Nigerii w Afryce.

     Dziwili się, że tak dużo rzeczy kupujemy niepotrzebnie. Długo dyskutowali o sprawiedliwym handlu.

Największym sukcesem było jednak to, że zainteresowali się tym, co sami kupują. Ubóstwo krajów Południa, w których pracują ich rówieśnicy bardzo ich zszokowało.

Młodzież bardzo chwaliła sobie poszczególne moduły.

Oto ich komentarze po zajęciach:

 

MODUŁ I

„Dlaczego nigdzie nie ma Polski? Jakie bogactwa….Szkło z Krosna…”

„Filmy produkuje się w Bombaju… Bollywood… ale „ściema”…”

„Złoto do komórki jest z Republiki Południowej Afryki?”

MODUŁ II

„Polska jest krajem gościnnym dla obcokrajowców na krótko, lub tylko dla tych, którzy u nas mieszkają od wielu lat”

„Granica wschodnia – handel i przemyt. Tani alkohol i papierosy…”

 MODUŁ III

Zobaczcie jakie te kraje są malutkie i jak szybko szerzą się tam różne epidemie, choroby… cholera, tyfus, odra…”

„Zdjęcia zawsze należy robić osobom chętnym, a nie bez zgody fotografowanego”

„Może słowo głód w tekście jakoś zaznaczymy, aby każdy czytający je zauważył”

„Informować o głodzie na świecie, bo grozi nam katastrofa!”

 

MODUŁ IV dotyczył wykonania robota z elektrośmieci - przybysza z planety WEE. Tym zadaniem zajęła się grupa uczniów z kl. 5a.

Biorący udział w projekcie dostrzegli, że mamy wokół dużo odpadów i one same nie znikają:"… ja też mogę pomóc planecie Ziemi...", „…możemy jeździć rowerem nie tylko okazjonalnie, w ten sposób odpowiednio gospodarujemy zasobami naturalnymi”.

Za udział w projekcie szkoła otrzymała jeden z 4 aparatów fotograficznych NIKON D 3000. Bardzo cieszyliśmy się z tego wyróżnienia.

Nagroda (od tej pory) służy nam do dalszej pracy i dokumentowania kolejnych działań .

Systematyczne podejmowanie tematu konsumpcji, będzie miało coraz większy wpływ na życie tych młodych ludzi. 

Tydzień Edukacji Globalnej w 2014r.

 w Szkole Podstawowej nr 16 w Rzeszowie

pod hasłem:

„CZY WIESZ CO ZJESZ JUTRO? NIE WSZYSCY NA ŚWIECIE SĄ PEWNI CODZIENNEGO POSIŁKU.

TEG 2014 – BEZPIECZEŃSTWO ŻYWNOŚCIOWE” 

 15 – 23 listopada.

      Tydzień Edukacji Globalnej jest coroczną międzynarodową akcją edukacyjną. Jej celem jest zwrócenie uwagi społeczeństw w Europie na potrzebę prowadzenia edukacji o sprawach i problemach  globalnych, poprzez intensywne i różnorodne działania skierowane przede wszystkim (ale nie tylko) do dzieci i młodzieży. Patronat honorowy nad Tygodniem Edukacji Globalnej objęły Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Spraw Zagranicznych. 

logo

Akcja nr 1 – to nasz pierwszy krok.

Z rzeczy kupowanych na co dzień zebraliśmy bardzo dużo metek i etykietek. 

kl.4a - 318 / I miejsce/

kl. 5a - 288/ II miejsce/

kl. 6a - 156 /III miejsce/

kl. 4b - 124

kl. 5b - 152

kl. 6b - 55

kl. 4c - 135

kl. 5c - 227

kl. 6c - 81

Klasy 4 razem: 577

Klasy 5 razem: 667

Klasy 6 razem: 292

 

Nagrodą dla klasy 4a i 5a oraz tych uczniów, którzy zebrali najwięcej metek i etykiet było spotkanie z wolontariuszką.

 Akcja nr 2 –Afryka – żywi, Azja – ubiera.

Ten etap to segregowanie metek i etykietek. Podjęto działania mające na celu podział na te z Afryki i z Azji. Tą niezwykle mozolną pracą zajęli się uczniowie kl. 6c i członkowie koła historycznego.

 

 

Akcja nr 3 – trzeci krok. 

 

   W poniedziałek 17.11.2014r. w sali 301 uczniowie klas: 4a i 5a gościli wolontariuszkę.

      Pani Dominika Oliwa w fascynujący sposób opowiadała o przyrodzie, zwyczajach oraz życiu codziennym w  Boliwii. Uczniowie obejrzeli film, a późniejróżne instrumenty muzyczne, zabawki i stroje charakterystyczne dla tego państwa. Wolontariuszka opowiedziała też o swojej pracy w boliwijskim domu dziecka.

 Dzięki tej „podróży” do południowoamerykańskiego kraju mogliśmy porównać panujące tam warunki życia z naszymi.

 Oto relacja Zuzi z kl.6c: 

 

 


Akcja nr 4 – czwarty krok.
 

 Etap ten to projekcjafilmu pt. SZKOŁA Z BLACHY oraz doskonalenie pracy z mapą świata. W zajęciach tych brała udział kl.4b.

        Uczniowie dowiedzieli się dlaczego szkoła, będąca dla młodych Europejczyków zmorą oraz nudnym obowiązkiem, dla afrykańskich dzieci stanowi ratunek przed okrutną rzeczywistością. Przekonali się też jak ważne jest prawo do edukacji. Film pozwolił im zrozumieć co to jest slums i dlaczego szkoła św. Filipa w Mathareww Kenii zaspokaja podstawowe potrzeby dzieci.